iA


QR kod ili “I kamen bismo pokvarili…”

by ivancosic. Average Reading Time: about 7 minutes.

Gotovo sigurno smo svi svedoci novog hajpa oko upotrebe QR kodova u marketingu. Svi ga obično reklamiraju kao “najbrži spoj analognog i digitalnog” ili “najbrži spoj offline i online marketinga”. Međutim kao i kod svega novog, možda bi nove trendove u marketingu trebalo reklamirati uz klauzulu kao na tehničkoj robi: “neoprezno rukovanje može dovesti do problema”. Tako su gotovo sve dosadašnje primene uspele da obesmisle upotrebu QR kodova: od ljudi koji su probali i testirali koji su bili u fazonu “Pa dobro, čemu sad ovo?” do toga da kampanje koje su u sebi imale QR kodove verovatno nisu ni dovele do željenih rezultata. Najnoviju studija slučaja kako je Converse “protraćio” upotrebu QR kodova možete pročitati na sajtu Mobilni marketing. Idemo sa konkretnim savetima kako koristiti QR kodove:

QR kod ne služi samo za web adrese

QR kod su razvili 1994. godine Japanci u kompaniji Toyota (zapravo kompanija koja je njihov podizvođač) kako bi pratili automobile na proizvodnoj traci. Nazivaju ga najpopularnijim tipom dvodimenzionalnih bar kodova (i ovo vam verovatno ništa ne znači, ali možete koristiti tu informaciju da zvučite pametnije). Ono što je bitno jeste da je napravljen tako da može da se jako brzo dekodira. Razvojem pametnih telefona sada je svako u mogućnosti da ima “bar kod skener u džepu” ali i o tome ćemo kasnije, bitno je odgovoriti na pitanje “za šta može da služi QR kod?

Prost odgovor (koji vam isto ne znači mnogo) je: za skladištenje bilo kog tipa tekstualnih podataka. Međutim evo konkretnih primena tih tekstualnih podataka:

URL / web adresa

Ovo je najčešća primena – napravite QR kod sa web adresom i korisnik umesto da kuca adresu u svom pretraživaču, samo skenira vaš bar kod i skener aplikacija mu ponudi da otvori stranicu

Text

Sam QR kod služi za skladištenje tekstualnih podataka, pa mu je ovo osnovna primena koja nema nikakvu praktičnu primenu…

Send mail

Podesite kome se šalje (čak i CC/BCC), šta je Subject, koji je sadržaj poruke elektronske pošte, i korisniku se nakon skeniranja otvara mogućnost da pošalje Email sa tim podacima. Ako imate potrebu da vam se korisnici prijavljuju putem maila na newsletter ili da se na taj način uključuju u neku akciju, nije loša stvar. Možete naići na korisnike koji nemaju podešenu elektronsku poštu na svom telefonu, ako je tako – tada ovo pada u vodu.

Send SMS

Isto kao iznad, samo što podešavate broj telefona na koji ide SMS. Mnogo praktičnije, jer ne zavisite od toga da li je korisnik podesio aplikaciju. Nažalost jako se malo koristi ovaj tip QR koda, a na svakom koraku vidimo razne akcije “pošalji SMS na broj” naročito u domenu humanitarnih akcija.

Geolocation

QR kod ima tu opciju da sačuva geografsku širinu i dužinu, i da posle njegovog skeniranja automatski otvori zadatu tačku u nekoj od maps ili navigacionih aplikacija. Lično ne vidim masovnu upotrebu ovog tipa kodova, ali nije loše znati da postoji, naročito ako organizujete eventove u nekim nedođijama.

Phone number

Opcije koje se pojavljuju skeniranjem ovog bar koda su “Sačuvajte broj telefona” i “pozovite broj”. Dobra stvar ako želite samo to. Idealna ako imate komplikovan broj za pamćenje.

Calendar

Prilikom kreiranja ovog bar koda unosi se datum i vreme početka nekog događaja kao i to isto za završetak događaja. Veoma lepa primena, jer mene lično smara da neke event-e dodajem u kalendar, jer vam jednim klikom dodaje sam događaj u kalendar. Milion puta sam dobio pozivnice ili “save the date” mailove, najčešće ih preletim i onda se setim u poslednjem trenutku. Iskreno preporučujem ovo za pozivnice i najave.

Wi-Fi Network

U poslednje vreme naročito su popularne “skrivene” Wi-Fi mreže. Možete napraviti QR kod sa svim informacijama o vašoj mreži, skrivenoj ili ne, i sve što je potrebno je da korisnici u vašem prostoru skeniraju bar kod i da se priključe na vašu mrežu.

vCard

Možete dodati: ime, prezime, titulu, ime kompanije, fiksni i mobilni telefon, adresu elektronske pošte, web adresu i fizičku adresu i verovatno što šta još… Skeniranjem ovog bar koda možete dodati osobu u imenik, odmah je pozvati ili poslati elektronsku poštu. Ovo omogućava ljudima da u par akcija na mobilnom telefonu sačuvaju vaš kompletan kontakt – i može ih naterati da shvate stvarnu vrednost QR kodova.

Kako da povećamo broj ljudi koji koriste QR kodove?

Kako sam u HTC/Android “taboru” za čitanje koristim “Barcode Scanner“, koji je besplatan i radi sve ovo što sam naveo gore. Skeneri za bar kodove postoje za sve tipove pametnih telefona. Kada je krajem prošle godine Gaga Đermanović pisala o QR kodovima navela je link ka listi aplikacija za čitanje QR kodova na pametnim telefonima. Ukoliko želimo da češće koristimo QR kodove u budućnosti prvo treba da povećamo broj ljudi koji ih koriste, a to možemo samo tako da ljudi stvarno vide neku korist od skeniranja. Jednostavan odlazak na web adresu više nije dovoljan. Tamo treba ili da se nalazi konkretan sadržaj, obavezno optimizovan za mobilne uređaje, ili treba da ih koristimo za nešto drugo što će korisnicima uštedeti vreme.

U svakom drugom slučaju upotrebom QR kodova “pucamo sebi u nogu”, jer će sve više korisnika smatrati da je upotreba QR kodova besmislena i nepotrebna. Da ne bi imali situaciju iz Mikijeve radionice “čemu ovo služi a uz to i ne radi” trudite se da QR kodove koristite za prave stvari.

  • Nemojte koristiti QR kodove za web adrese koje nisu optimizovane ili se očajno vide na mobilnim uređajima
  • Nemojte koristiti QR kodove za web adrese na kojima korisnici neće videti razlog zašto su došli na tu stranicu
  • Koristite QR kodove uz komplikovane brojeve telefona
  • Koristite QR kodove za SMS/E-mail akcije koje zavise od teksta koja je u SMS/E-mail poruci
  • Ako imate besplatan Wi-Fi u vašem prostoru, podatke stavite u QR kod
  • “Save the date” – Koristite QR kodove za najave događaja i pozivnice
  • Koristite ih na vizit kartama, ali i u trenutku kada ih dajete ljudima – objasnite im da su svi podaci sa vizitke na QR kodu i da mogu samo skeniranjem da dodaju vaš kontakt u svoj imenik

U praksi…

Radio sam već nekoliko projekata sa QR kodovima, najnoviji je projekat novih vizit-karti za Centar E8, za njih sam radio 37 različitih QR kodova sa vCard fajlovima, sa novim znakom organizacije u sredini QR koda. QR kod omogućava da oko 30% površine bude zamenjeno sa nečim drugim (čitaj logotipom najčešće) te omogućava još jedan mogući nivo brendinga. QR kodovi mogu da budu u raznim kombinacijama boja (dokle god se zadržava kontrast u odnosu na pozadinu) i u raznim tipovima linija.

Pošto je glupo da javno objavljujem tuđe kontakt podatke, evo kako izgleda QR kod koji sadrži moj vCard:

Takođe već neko vreme se “igram” sa fenomenalnim QR kodovima koje možete napraviti pomoću servisa Visualead. Stupio sam i u kontakt sa ekipom koja stoji iza ovog servisa, jer sam tek istraživanjem šta je njihov servis u mogućnosti da uradi shvatio ogromne mogućnosti spajanja funkcionalnog i vizuelnog. Vizuelno su par godina ispred svih ostalih, osim što nemaju još uvek mogućnost pravljenja Wi-Fi, kalendar i vCard kodova, s tim što su obećali da će vCard funkcionalnost pustiti u rad u roku od mesec dana, jedva čekam. Imaju veliki broj mogućnosti, naročito za razne profile na društvenim mrežama, ako vam je primarni cilj kampanje da privučete ljude na svoje naloge na ovim mrežama, preporučujem. Evo kako izgleda QR kod za moj tvitter nalog urađen pomoću njihovog servisa:

Par pitanja za komentare:

  • Kakva su vaša iskustva u korišćenju QR kodova?
  • Koje aplikacije koristite za skeniranje?
  • Koje aplikacije koristite za pravljenje kodova?

Cover image (na naslovnoj strani) je preuzet sa sajta visualead.com hvala im i za mnogo korisnih informacija o QR kodovima

18 komentara na ‘QR kod ili “I kamen bismo pokvarili…”’

  1. Jedan od najboljih i najkreativnijih QR kodova koje sam video (nažalost ne i iskoristio zbog tehničkih ograničenja) bio je sticer na nekom Dorćolu, ali sa ručno nacrtanom ilustracijom neke crvenokose devojke u manga/grafiti stilu, tako da je QR uspeo da se spoji i sa street artom.

  2. Robi says:

    QR kod je jako zanimljiv i koristan, ali se na žalost ne koristi puno. A i oni što ga koriste ne rade to na pravi način.

  3. Lenjy says:

    Pre desetak dana smo u firmi pripremali novi dizajn vizit-karti, neposredno pred IBC sajam u Amsterdamu koji počinje u petak. Ideja je bila da na poleđini vizitke bude QR kod sa svim podacima, dakle vCard.

    Postoji veliki broj online QR (2D) kod generatora, ali se ne pridržavaju svi standarda, pa tako ni aplikacije za skeniranje ne daju uvek isti rezultat, pa treba dobro proveriti pre nego što se plasira krajnje rešenje.

    Mi smo konkretno koristili ovaj generator: http://keremerkan.net/qr-code-and-2d-code-generator/

    • ivancosic says:

      Nije loš, baš mi se sviđa koliko imaju opcija

    • FiveWho says:

      Kad već pričamo o vizit kartama i QR kodovima, mi smo smislili način da odemo dalje od vCarda.

      Evo moje vizit karte: (nije reklama, nego case :)
      http://imageshack.us/photo/my-images/707/vizitkao.jpg

      Skeniranjem QR koda ideš na URL koji optimizovan za male ekrane, a to je stranica o zaposlenom, gde pored slike, imena, emaila, ličnih osobina i funkcije u kompaniji možete naći i mnoge druge informacije:
      – Social network profile (ja sam stavio Twitter i LinkdIn)
      – Podatke o kontaktima u sedištu kompanije
      – vCard sa svim podacima koji može da se downloaduje

      Radno okruženje u agenciji za digitalni marketing te tera na ovakve i slične ideje :)

  4. FiveWho says:

    Massive respect za Ivana i blog post!
    :)

  5. SoraZG says:

    Najveći nedostatak QRa u javnim prostorima je da im se mora prići. Ako je na billboardu ili kakvom putokazu, teško da ću odšetati do tamo da ga skeniram, osim ako nije ogroman pa radi i na deset metara. Zapravo, sam proces je dosadan – treba izvaditi mobitel, naći aplikaciju, pokrenuti aplikaciju, čekati dok izoštri… i već sam ga prošao :)

    • FiveWho says:

      Ha! Tako je :)
      E tu na scenu stupa marketing, odnosno kreativa + proizvod / usluga koja treba da te privuče kao korisnika iz ciljne grupe. Ako ti je to tamo zanimljivo i prepoznaješ neku vrednost koju možeš da dobiješ za sebe, svakako ćeš skenirati 😉
      Oni koji ga stave na poster čisto zato što su to videli negde i pri tom ga gurnu ga u ćošak bez ikakvog dodatnog copy-a koji objašnjava šta dobiješ skeniranjem koda… naravno neće nikad da te privuče mala crno bela mrlja o kojoj na istom tom printu ne piše apsolutno ništa. Čak i pod pretpostavkom da znaš šta su i čemu služe QR kodovi i da već imaš iskustva sa skeniranjem od ranije…

  6. juzhnjak says:

    Prvi put sam se susreo sa “magičnom kockicom” pre par godina čitajući o ludim klincima u Japanu koji jure zakopano blago… Stvar je bila stvarno interesantna – gomila tekstualnih QR kodova sa zagonetkama razbacanih po Tokiju i krajnji koji daje slanje SMS-a za dobijanje nagrade.

    Već sledeća serija mojih vizit karti je imala QR kod sa web adresom sajta (gde sam sakrio valjda se zove tag u web adresi da bih mogao da izmerim koliko ljudi je na taj način došlo na sajt). Rezultati su bili poražavajuči – za godinu dana došlo je 20tak ljudi (od toga sam ja barem 15 puta pokazivao drugarima kako radi kockica).

    Stvar je odlična, ali kao i sve novotarije u Srbiji očigledno nikada neće da zaživi.

  7. MckrackEn says:

    Jako gresis kad kazes da wr kod koji sadrzi teks nema primenu. Preciznije, to je najbitnija upotreba QRa jer omigucava JAKO zanimljive stvari 😉

  8. Korišćenje QR kodova za geolokacije itekako ima smisla. Na Zlatiboru je u toku označavanje biciklističkih staza a jedan od bitnih elemenata oznaka je i QR kod.

    Evo jedan primer: http://www.dodaj.rs/f/K/K5/2zQTkMtG/dscf7157m.png

    QR kod vodi na sajt gde se prikazuje lokacija na mapi. Sajt je još uvek radna verzija pa ne pokazuje mnogo podataka ali će u konačnoj verziji biti mnogo informativniji.
    Pored ove oznake na terenu će se nalaziti i dodatne oznake koje sadrže link na digitalnu mapu cele biciklističke rute.

  9. Kristina says:

    U prilog temi koliko su QR kodovi uzeli maha govori i činjenica da na ovogodišnjem XIII Bijenalu arhitekture u Veneciji nacionalni paviljon Rusije ima postavku koja se bazira na upotrebi ovih kodovima. Naime, celokupni izložbeni prostor paviljona obložen je sa bukvalno bezbroj QR kodova, od poda do plafona. Na samom ulazu u paviljon dobijes tablet sa vec instaliranom aplikacijom za skeniranje. Na tebi je samo da uđeš i poigraš se sa svim tim kodovima koji te okružuju i vode na određeni sadržaj. Na izlazu vraćaš tablet, a dobijaš značku sa kodom koji kada skeniras dowloaduješ celokupan promo materijal postavke…
    Za mene je ulazak u taj prostor bio kao ulazak u prodavnicu slatkiša :)

    za više info + fotke http://www.archdaily.com/267138/venice-biennale-2012-i-city-russia-pavilion/)

    A da, i najbitnija stvar.. ovogodišnja tema bijenala bila je Zajendički prostor (Common ground)… sve je jasno… :)

  10. Proći će dosta vremena pre nego QR zaživi kod nas. Nesumljivo je da ima dosta prednosti, ali i pomenutih mana.
    Činjenica je da dosta ljudi još i ne zna čemu sve to služi i da li uopšte radi!

    Još koja reč o tome

    http://paradoksija.blogspot.com/2012/02/sta-je-qr-kod.html

    • Ja se takodje slazem da koriscenje QR kodova ima i te kako smisla ali sa tkodje slazem i sa Marjanovim komntarom ” Činjenica je da dosta ljudi još i ne zna čemu sve to služi i da li uopšte radi ” . Ja mislim da je bas tu i problem.Jako malo QR kampanja smo videli gde postoji objasnjenje sta je to , kako se koristi a po meni najvaznije WHATS IN IT FOR ME ?
      Moje misljenje je da kad bi pored svaog QR koda postojalo obanjenje mislim da bi samo ta cinjenica mnogo doprinela njegovom sirem koriscenju,a svedoci smo milion kampanja bez istih?
      Sta vi mislite?

      P.S. evo mog amaterskog primera koji sam ja upotrebio na mom CV-u,naravno bez reklame,nego cisto primer gde i jedan amater postavi upotrebu QR koda i to u slikama a neke mnogo vece kompanije i Brend menadzeri to isto ne rade.

      evo i link http://www.blogerila.com/?page_id=265

      • ivancosic says:

        Yup, jako bitno, neki prosto neće ni da troše vreme na skeniranje.

Ostavi komentar