iA


Kako izgledaju najskuplje reklame?

by ivancosic. Average Reading Time: about 5 minutes.

Super Bowl je naziv za finale Američke fudbalske lige (NFL). Američki fudbal, ne ovaj “naš”. Sa oko 100 miliona gledalaca u Americi ovo je najgledaniji period u godini na TV kanalima od 1958. godine pa sve do danas. Ove godine cena emitovanja reklame od 30 sekundi  je dostigla fantastičnih tri i po miliona dolara. Od 1992. godine kada je cena emitovanja bila oko 850.000$, tačna cifra se podiže u proseku za oko 100.000$ godišnje. I dok je za fanove verovatno bitno to što su New York Giants pobedili u ovom Super Bowl-u za nas koji volimo reklame najinteresantniji je trenutak posle same utakmice kada možemo na miru da pogledamo na koje reklame su kompanije utrošile toliki novac za emitovanje.

Poluvreme

Najveći odjek je imala ovogodišnja Chrysler reklama “Poluvreme u Americi“. Prošle godine je Chrysler tražio specijalnu dozvolu od uprave NFL lige da umesto standardizovanih reklama od 30 sekundi, pusti jednu veliku od 2 minuta (4x dužina). Kako je u pitanju kompanija koja dolazi iz “Motor City”-a, kojeg je najjače pogodila ekonomska kriza, u pitanju je bila svojevrsna američka verzija kampanje “kupujmo domaće” sa jako dobro osmišljenom aluzijom “imported from Detroit” kao kontrom svim uvezenim automobilima. U prošlogodišnjoj reklami se uz sopstvenu muziku pojavljuje Eminem, a narator je Clint Eastwood. Chrysler ove godine nastavlja u istom stilu, još jače, sada se Prljavi Hari pojavljuje i lično, i to u trenerskom stilu, baš u poluvremenu, objavljujući da je (uz paralelu sa ekonomskom krizom) trenutno poluvreme u Americi, i da je potrebno “kupovati domaće” kako bi se izborili sa krizom. Iskreno, često mi je blago muka od nekih preterano lokal-patriotskih priča koje Amerikanci vole da integrišu u svoje filmove i ostale medijske proizvode, ali kod ove reklame imam utisak kao da su imali “pravu meru” koliko treba da doziraju dobar scenario, dobru fotografiju, dobru režiju, sve je na mestu… pogledajte sami (preporučujem da prvo pogledate prošlogodišnju).

Automobili, automobili i još malo… automobila

Chrysleru ipak nisu ostali “dužni” ostali proizvođači automobila. Tako su Chevy, Hyundai, Toyota, Volkswagen, Audi, Suzuki, Accura, Honda i Fiat veoma ozbiljno nastupili. Hjundai je veoma interesantno u svojoj reklami povezao moto kompanije “da ne postoji nemoguće” sa melodijom iz filma Roki, koji je sa druge strane jedan od najvećih simbola “američkog sna”. Tojotin copywriter je napisao jedan od najboljih scenarija za reklamu, evocirajući stare uspomene, jer je Tojota bila prvi japanski auto koji se masovno prodavao u Americi i deo je uspomena mnogih. Fiat je provukao kroz svoju seksi reklamu, sve one vrednosti koje italijanski proizvođači automobila imaju među američkom publikom: vrhunski dizajn i seksipil. Mnogi su, ipak, odigrali sigurno, kroz humorističke skečeve…

Korak napred – novi mediji…

Sekunde na TVu  su i dalje skupe ali zato su praktično besplatne na Internetu. Zato su gotovo svi brendovi ove godine (krenuli su lagano prethodnih) iskoristili moć društvenih medija. Reklame su date kao linkovi na kraju teksta, nisu embedovane zato što bi veliki broj video klipova zagušio stranicu, ali to je samo jedan od razloga. Drugi  razlog je mnogo bitniji – gotovo svi brendovi su pored svojih reklama na YouTube-u postavili i snimke sa snimanja u fazonu “The making of…“. Tako su fanovi u mogućnosti da pogledaju mnogo više sadržaja nego što se nalazi u 30 sekundi. Mnogi brendovi su iskoristili fanove na društvenim mrežama i za odabir reklama koje će se emitovati, često pored ovih koje pogledate možete pronaći i ostale iz iste serije koje izborom fanova, nisu ušle u izbor za emitovanje. Kad smo već kod novih medija – posebno su interesantne dve priče:

Prva je o reklami “The Bark Side“. Ova reklama je napravljena za društvene mreže kao tizer (pred reklamu na Super Bowl-u). Međutim fanovima se toliko svidela reklama: hor pasa koji laju Star Wars melodiju; da su čelni ljudi Volkswagena odlučili da reklamu ipak emituju u toku utakmice. Tako je ova reklama je bila poslednja na reptertoaru.

Druga priča je opet okrenuta fanovima: Aleksandra Lima učestvuje u reklami “Kia – Dream Car”. Kao odgovor na pritužbe fanova koji su smatrali da se Adrijana Lima premalo pojavljuje u spotu, reditelji su od materijala napravljenog na snimanju kreirali “Adriana Lima: 5 sati mahanja zastavom“. Toliko o ispunjenju želja fanovima. 😀

Najbolje reklame?

Većina reklama je jako dobra, neke se samo više ističu od drugih. Meni je, na primer, super VW reklama, ali mnogi koji nisu pratili prethodne VW reklame i ne znaju za Vader Kid reklamu od prošle godine, njima će završetak ovogodišnje delovati čudno. Ako volite bebe i/ili kučiće Doritos ili Sketchers morate pogledati. Ja volim da ih pogledam sve i da vidim šta to ljudi rade i na koje reklame su spremni da potroše toliki novac, a izbor najboljih bih ostavio vama – kada pogledate reklame napišite u komentaru koje su vama prirasle za srce. Koje su se vama svidele?

Prva četvrtina

Druga četvrtina

POLUVREME

Treća četvrtina

Poslednja četvrtina

Dakle? Koja ti se najviše sviđa?

Još uvek nema komentara na ‘Kako izgledaju najskuplje reklame?’

Ostavi komentar